poniedziałek, 31 marca 2014

DOMOWE CHRUPKIE PIECZYWO

Na wiosnę często poszukujemy lekkich posiłków i przekąsek. Odchudzamy się, pościmy, oczyszczamy....Proponuję dziś lekkie, pełne zdrowych ziaren pieczywko chrupkie, które bez problemu przygotujecie w domu. Idealne na lekkie śniadanie, podwieczorek lub przekąskę.
Z dodatkami lub samodzielnie do chrupania....





DOMOWE CHRUPKIE PIECZYWO SKANDYNAWSKIE
moje wypieki bez jajek, drożdży i proszku do pieczenia

400 ml*.płatków owsianych
400 ml.mąki żytniej razowej
100 ml.ziaren siemienia lnianego ( dałam już prażone)
100 ml.ziaren sezamu ( dałam czarny)
200 ml. ziaren słonecznika
700 ml.wody
1-2 łyżeczek soli

Dodatkowo do wyboru:
słonecznik, mak, pestki dyni, czarnuszka, sezam do posypania

* przelicznik ze skandynawskiego przepisu z decylitrów na mililitry, jeśli nie posiadacie miarki można odmierzyć 4 części płatków, 4 części mąki na 2 części słonecznika i 1 część siemienia.....itd.

Zamiast któregoś ziarna można dać żurawinę lub rodzynki....


wersja ultracienka 


Wszystkie składniki wymieszać i odstawić na 15 minut do napęcznienia.
Piekarnik nagrzać do 170 stopni - opcja termoobieg.
Masę rozprowadzamy równą cienką warstwą ok.3 mm. na blasze nasmarowanej masłem - prostokątnej lub okrągłej**; lekko dociskając. Posypujemy po wierzchu wybranymi ziarnami. Również lekko dociskamy.

**Ja piekłam w trzech formach do tarty. Część moich chlebków wyszła trochę grubsza ale to niczemu nie przeszkadza....trzeba tylko trochę dłużej je dosuszyć.

Nie dajemy papieru do pieczenia, bo podobno przywiera.

Pieczemy ok.60 minut, po pierwszych 15 wyjmujemy blaszki i wstępnie radełkiem lub nożem kroimy na kwadraty lub trójkąty. Wstawiamy i pieczemy do końca czasu. W trakcie uchylamy drzwiczki piekarnika 3- krotnie na ok.5 minut.



wersja nieco,, grubsiejsza,, 


Wyjmujemy i dzielimy na części. Układamy na kratce i dosuszamy jeszcze w piekarniku w temp.jak wyżej ok.10 -15 minut - tak by osiągnąć pożądany stopień chrupkości. Po wystudzeniu przechowujemy w szczelnym pojemniku.

Smacznego......


Ps. chętnych zapraszam do,, zaobserwowania,, - będę się rewanżować :)




Domowy Wyrób
 

29 komentarzy:

  1. Oooo...nie ma tu glutenu, jajek ani mleka - wypróbuje na 100% :))) Coś dla mnie:))
    Cudownego dnia życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się..... :))))
      Miłego wieczoru....

      Usuń
  2. u Ciebie tak wszystko smakowicie wygląda, pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ola dziękuje:) przyda mi się na dniach. Świetny przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ proszę bardzo....ja też dziękuję za wyjaśnienia..... :))

      Usuń
  4. Pyszota ,ciekawi mnie które są lepsze te cieńsze,czy jednak grubsze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kwestia upodobań.... mnie smakują obie wersje: te cienkie jako przekąska do chrupania....te grubsze ( ok.1cm) są bardziej treściwe i bardziej przypominają,, solidną kromkę,, - są jednak mimo wszystko lekko wilgotne w środku, co może mieć niekorzystny wpływ na ich dłuższe przechowywanie.....cienkie dobrze wysuszone poleżą
      w szczelnym pojemniku nawet kilka tygodni.....Proszę próbować obu wersji......:))

      Usuń
  5. Ciekawy przepis, chyba się pokuszę o jego wykonanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak to wszystko pięknie wygląda na tych zdjęciach! Pozdrawiam;) no i oczywiście zachęcam do upichcenia rybnej zupy;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję... :).... do zupy czuję się zachęcona....:))

      Usuń
  7. Wyglądają bardzo apetycznie :) Muszę spróbować tego przepisu :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. mm... świetny pomysł! już dawno o tym myslalam ale nigddy nie robiłam własnego pieczywka:) dodaję do obserwowanych, bo przepisy i blog są świetne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję..... :) warto spróbować... zatem ja również melduje się na liście obserwatorów.... :))

      Usuń
  9. mniam :) a wiesz, że miałam ostatnio stworzyć coś podobnego ;)? tylko myślałam o podsmażeniu, ale Twój sposób jest zdecydowanie zdrowszy ! :)
    pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Takie domowe świeże chrupie pieczywo to wyborna myśl. W dodatku wygląda niezwykle apetycznie! Aż Ci zazdroszcze, że masz taką przekąskę pod ręką :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Podoba mi się pomysł na pieczywo. Samo zdrowie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Pięknie wiosenne nowe zdjęcie. A pieczywko nic dodać nic ująć. Zdrowo, chudo i smacznie. W sam raz żeby przygotować się do sezonu kostiumów kąpielowych. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.... wciąż poszukuję.... :))
      Co do sezonu kąpielowego..... oj to będzie się trzeba nieźle przyłożyć, by zaprezentować jakiś kostium....;)))
      Pozdrowionka......

      Usuń
  13. No i teraz już wiem,kto jest autorką tego pięknie wyglądającego i zdrowego pieczywka:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam w moich skromnych progach.....:))
      ....i zapraszam częściej.....

      Usuń
  14. to wygląda bardzo apetycznie:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie wiedziałam, że woda z mąką i płatkami tak świetnie zlepia ziarna:) Bardzo zdrowy sposób na lekką przekąskę:))

    OdpowiedzUsuń
  16. nono coś fajnego i smacznego - ale ja mam ochote na te truskawki :))
    :*

    OdpowiedzUsuń
  17. ale cudny ten chlebek !! Musiał być przeeepyszny :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pyszny i zdrowy :)) zapraszam częściej do siebie....

      Usuń
  18. No to mnie zaskoczyłaś :-) takiego chlebka jeszcze nie jadłam :-) wygląda pysznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jedliście pełnoziarniste wafelki Tovago www.tovago.pl? Jeśli tak, to dajcie znać! Jestem ciekaw, co myślicie. Dla mnie najlepsze wafelki na rynku!

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do pozostawienia komentarza.
- pozytywny komentarz to miód lany na me serce, negatywny to łyżka dziegciu do porannej herbaty ...
Za wszystkie z góry dziękuję.

Copyright © 2014 Kulinarne zapiski , Blogger